لمیننت مقوا و کاغذ چیست؟

لمینت کاغذ چیست؛ کاربرد لمینت و انواع آن.

شاید در زمان سفارش چاپ محصول، عباراتی مانند لمینت، پرس، روکش و… به گوشتان خورده است و یا تا به حال چنین اصطلاحاتی را نشنیده‌اید. آشنایی با ابزار و خدماتی که در زمان چاپ و پس از آن ارائه می‌شوند، به شما کمک می‌کند تا تصمیم بهتری اخذ نمایید و در نهایت، محصول بهتری داشته باشید.

لمینت کاغذ چیست؟

لمینت همان چیزی است که با نام روکش شناخته می‌شوند. به عنوان مثال، لمینت دندان نوعی روکش است که برای محافظت و زیبایی روی آن قرار می‌گیرد؛ یا در صنعت کارتن‌سازی، لمینت نوعی روکش اضافی است که مقاومت کارتن را بالا می‌برد.

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند یک روکش پلاستیکی بر روی آن پرس شود تا دوام کارت بیشتر شود. به این روکش، لمینت کارت گفته می‌شود. در صنعت چاپ، لمینت کاغذ، نوعی روکش پلاستیکی بسیار نازک است که برای بالا بردن دوام و حفاظت از آن، روی کاغذ قرار می‌گیرد. پس از لمینت کردن، احتمال نفوذ رطوبت یا آلودگی به سطح کاغذ بسیار کمتر می‌شود.

در سال‌های اخیر، تمایل مشتریان به خرید محصولات لمینت‌دار بسیار بیشتر شده است، چرا که مشتریان می‌دانند دوام و کیفیت محصولی که خریداری می‌کنند، زیاد است. لمینت‌ها در انواع و بافت‌های مختلف نظیر صاف، مخملی و… وجود دارد.

همچنین، لمینت می‌تواند شفافیت و کنتراست رنگ کاغذ را بیشتر کند، از خراش و آسیب‌های احتمالی جلوگیری کند، تمیز کردن سطح کاغذ را راحت کند، از پارگی و پوسیدگی کاغذ جلوگیری کند و…

بدین منظور، می‌توان از لمینت برای تولید محصولات کاغذی اقشار و سنین مختلف، از ۱ ساله گرفته تا ۱۲۰ ساله استفاده کرد. با اضافه کردن لمینت، علاوه بر اینکه کیفیت محصولات خود را در بازار‌های رقیب ثابت می‌کنید، بلکه رضایت بیشتر مشتریان را هم بدست خواهید آورد.

انواع دستگاه لمینتور

به طور کلی، سه نوع دستگاه لمینتور در صنعت چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها عبارتند از:

لمینتور کتابچه‌ای یا کیسه‌ای (Pouch Laminator)

لمینتور کتابچه‌ای، دو قطعه فیلم پلاستیکی که ابعادشان کمی بزرگتر از کاغذ چاپی است را از یک جهت (یکی از لبه ها) به هم می‌چسباند تا لمینت به حالت یک کتابچه در بیاید. سپس، کاغذی که قرار است لمینت شود را بین این دو کاغذ قرار داده و لبه‌های دیگر را درزگیری می‌کنند.

البته، می‌تواند این کار را تنها با یک قطعه فیلم انجام داد. برای استفاده از لمینتور کیسه‌ای، یک قطعه فیلم با ابعاد مناسب را از وسط تا کرده تا شکلی شبیه به بال‌های پروانه به خود بگیرد. سپس کاغذ را بین صفحات قرار می‌دهند و پس از چسب کاری لبه‌ها، آن را از میان نورد‌های حرارتی تحت فشار رد می‌کنند تا لمینت به خوبی پرس شود.

لمینتور رول حرارتی (Heated Roll Laminator)

این دستگاه با یک یا دو رول فیلم، لمینت را بر روی کار چاپی می‌چسباند. فیلمی که برای استفاده در این دستگاه به کار می‌رود، چسب‌دار است و چسب آن نیز به گونه‌ای است که در معرض حرارت فعال می‌شود. میزان چسبندگی لمینت به نوع و جنس کاغذ و همچنین به نیروی چسبنگی لایه‌های حرارتی بستگی دارد.

یک رول بالا و رول دیگر پایین دستگاه نصب می‌شود و سپس، کاغذ بین آن‌ها قرار می‌گیرد. سیلندر‌هایی که در ماشین لمینت قرار دارند، حرارت را به طور مساوی بین صفحات رول قرار داده و باعث جوش خوردن لبه‌های صفحات لمینت به یکدیگر می‌شود.

لمینتور رول سرد (Cold Roll Laminator)

در این دستگاه‌ها، از حرارت برای چسباندن صفحات استفاده نمی‌شود. این لمینتور‌ها از فیلم‌هایی استفاده می‌کنند که حساس به فشار هستند و با پرس، صفحات را به یکدیگر می‌چسبانند. این دستگاه برای محصولاتی است که با حرارت دیدن دچار افت کیفیت یا خرابی می‌شوند (مانند وینل و…) مناسب نیست.

مزایای لمینت در چاپ

در فرآیند لمینت، محصول چاپ شده بین یک الی دو فیلم پلاستیکی قرار می‌گیرد. از آنجایی که این فیلم قابلیت ضد آب و ضد ضربه را دارد، می‌تواند طول عمر محصول را افزایش دهد. همچنین، با استفاده از برخی از انواع لمینت، کیفیت رنگ و وضوح تصاویر چاپ شده افزایش می‌یابد. برخی از شناخته شده‌ترین مزایای لمینت کاغذ عبارتند از:

  • افزایش دوام و طول عمر کاغذ؛
  • کمک به محیط زیست از طریق بالا بردن عمر محصول و چاپ کاغذ کمتر؛
  • محافظت از کاغذ در برابر نفوذ آب، چین و چروک، چربی، خاک و سایر آلودگی‌ها؛
  • جذب مشتریان بلقوه محصول از طریق بالا بردن شفافیت و کنتراست رنگ‌ها؛
  • صرفه جویی در هزینه به دلیل بالا بردن طول عمر کاغذ؛
  • بالا بردن استحکام و سفتی کاغذ.

کاربرد لمینت در صنعت چاپ کاغذ و مقوا

لمینت کاربرد‌های فراوانی دارد. حتما پس از چاپ لیبل و لوگو روی کاغذ به دنبال روشی برای محافظت از آن بوده‌اید. و یا پس از چاپ محصول خود، به این فکر کرده‌اید که با چه روشی می‌توان طول عمر آن را بیشتر کرد.

تجربه پارگی و از بین رفتن اسناد، مدارک و ابزار کاغذی مهم بسیار ناخوشایند است. همچنین، با توجه به شیوع ویروس کرونا و اهمیت نظافت و ضد عفونی کردن همیشگی وسایل، بهتر است از محصولاتی استفاده کنیم که حتی اگر در اختیار افراد زیادی قرار گرفتند، خیالمان از بابت نظافت و بالا بودن طول عمر آن‌ها راحت باشد. برخی از کاربرد‌های لمینت در صنعت چاپ کاغذ و مقوا عبارتند از:

  • منو کافه و رستوران؛
  • لیست قیمت‌های فروشگاهی؛
  • بوک‌مارک‌ها و نقشه‌های مختلف؛
  • ابزار‌های آزمایشی؛
  • ابزار‌های آموزشی؛
  • کارت عضویت و کارت ویزیت؛
  • اسناد مهم مانند کارت پایان خدمت، کارت ماشین، گواهینامه، کارت ملی و… ؛
  • راهنمای استفاده از وسایل عمومی؛
  • دستورالعمل‌های ایمنی؛
  • هشدار‌ها، روش نگهداری و تعمیرات ماشین آلات؛
  • کاتالوگ محصولات؛
  • جلد کتاب و سالنامه؛
    و…